Supermarktketen Albert Heijn heeft de afgelopen vijf weken de prijzen van A-merken veel vaker verhoogd dan verlaagd, bevestigt de keten dinsdag aan NU.nl na onderzoek van prijsanalysebedrijf Inprijsverhoogd.nl. De prijsverhogingen zijn uitzonderlijk, vergeleken met andere supermarkten.

Het onderzoek van de site richt zich alleen op A-merken. Inprijsverhoogd.nl schrijft dat uit de 1.806 prijsveranderingen er in 1.464 van de gevallen (81 procent) sprake was van prijsverhogingen.

Het grote aandeel aan prijsverhogingen is opvallend, schrijft de website. "Normaal zijn die in balans", schrijft medeoprichter Thijs van der Tuin van het prijsanalysebedrijf. Hij wijst onder meer naar AH-concurrent Jumbo, waar het aantal prijsverhogingen en -verlagingen in balans zijn.

Volgens het prijsanalysebedrijf komt een dergelijke prijsbeweging nooit voor, soortgelijke patronen zien ze alleen in het begin van het jaar als zaken als btw-verhogingen doorgevoerd worden, maar zelfs dan zijn de veranderingen niet zo groot. Een reden voor het hoge aandeel prijsverhogingen, beschrijft Inprijsverhoogd.nl dan ook niet.

Albert Heijn laat in een reactie weten "inderdaad een aantal prijzen verhoogd te hebben als gevolg van marktontwikkelingen", maar voegt daaraan toe dat supermarktgangers deze verhogingen niet per se zullen opmerken aan de kassa. De analyse kijkt immers niet naar de prijzen van het huismerk, Prijsfavorieten van AH of bonuskortingen.