Bedrijven die zich richten op de vrijetijdssector, zoals (sport)evenementen en festivals maar ook sportscholen en ondernemingen die trainingen en opleidingen verzorgen, gaan de fout in met vouchers die worden gegeven bij annuleringen. Dat concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na onderzoek van zo'n 180 voucherregelingen in vijf sectoren.

Zo worden soms ten onrechte niet alle kosten die de consument heeft betaald gedekt door de tegoedbon, zoals reserverings- en administratiekosten. Ook wordt na de inzet van een voucher de restwaarde niet uitgekeerd of wordt consumenten niet uitgelegd hoe ze hun geld terug kunnen krijgen als ze geen voucher willen. "Terwijl dat wel zou moeten."

"We kijken ook nog naar de uitvoering van de voucherregeling in de reisbranche", zegt een woordvoerder van de autoriteit donderdag in een toelichting.

De ACM kwam ook bedrijven tegen die klanten geen geld teruggaven en ook geen alternatief boden en bij wijze van reden daarvoor verwezen naar een clausule in de algemene voorwaarden. "Dit kan niet. De rechten van consumenten kunnen niet worden beperkt in algemene voorwaarden."

Begin april stelde de toezichthouder richtlijnen op voor vouchers, nadat als gevolg van de coronacrisis veel bedrijven zich genoodzaakt zagen allerhande evenementen, opleidingen en reizen te annuleren. De ACM controleert nu op de naleving van die richtlijnen. Bedrijven die zich niet aan de regels hielden, zijn daarop aangesproken en hebben aanpassingen gedaan.

Eventueel kan de ACM ook boetes opleggen of die in het vooruitzicht stellen. "Verder kunnen consumenten, al dan niet gezamenlijk, een claim indienen tegen die bedrijven bij de civiele rechter", aldus de ACM.

De controles gaan de komende tijd verder.