ZAANDAM - Winkelen met muziek is bij Albert Heijn geen vanzelfsprekende combinatie meer. De supermarktketen heeft besloten om in 67 van zijn winkels geen muziek meer af te spelen. Als klanten en werknemers daar positief op reageren, overweegt het Ahold-bedrijf te stoppen met het draaien van de populaire liedjes in al zijn zevenhonderd winkels.

Het gaat om een proef in het noorden van het land, zei een woordvoerster van Albert Heijn donderdag. Begin volgend jaar moet duidelijk zijn of de stilte een succes is. Uit de luidsprekers in de 67 winkels blijven overigens wel reclameboodschappen komen.

Uit eerdere onderzoeken van Albert Heijn is gebleken dat winkelbezoekers de muziek, die maandelijks wordt 'ververst', nauwelijks waarderen als zij boodschappen doen. Slechts 25 procent van de ondervraagden gaf aan muziek wel prettig te vinden, 25 procent vond het irritant en de helft maakte het niet zoveel uit.

Als Albert Heijn de muziek in zijn filialen uitbant, kan dat ook een kostenbesparing opleveren. De supermarktketen moet jaarlijks veel geld overmaken naar Sena, de organisatie die vergoedingen voor zogenoemde naburige rechten van platenproducenten en artiesten incasseert. Albert Heijn wil niet zeggen hoeveel geld daarmee is gemoeid.