Topman Kasper Rorsted van de Duitse sportkledingfabrikant adidas denkt dat consumenten vanwege de thuisisolatie meer sportspullen zullen kopen. Rorsted zei dit maandag tegen persbureau Bloomberg, nadat adidas de eerstekwartaalcijfers had gepresenteerd.

"Mensen die te horen hebben gekregen dat ze voor meerdere weken in hun appartement of huis moeten blijven, willen heel graag weer naar buiten om te bewegen, rennen en sporten", aldus Rorsted.

Met die uitspraak probeert Rorsted nog een positieve draai aan de situatie te geven. Eerder op de ochtend maakte adidas bekend naar verwachting in het tweede kwartaal voor het eerst in vier jaar een kwartaalverlies te lijden.

Het concern verwacht dat de omzet dit kwartaal met 40 procent zal dalen. Vanwege het coronavirus kopen mensen minder sportartikelen, omdat ze vaker thuis moeten blijven. Ook is het moeilijker om aan deze spullen te komen: meer dan twee derde van de adidas-winkels wereldwijd is vanwege de uitbraak gesloten.

Het virus had ook al een flink effect op het eerste kwartaal. Adidas zag de voorraden tussen januari en april met 32 procent toenemen, omdat het bedrijf onverkochte producten uit onder meer China moest terugnemen. Ook nam de winst met 97 procent af.

De hoopvolle uitspraken van Rorsted slaan aan bij investeerders: het aandeel adidas stond omstreeks 12.15 uur 2,4 procent hoger op de beurs in Frankfurt. Eerder op de dag stond het aandeel nog 5,4 procent hoger.

Volg de laatste ontwikkelingen rond het virus in ons liveblog.