PostNL merkt dat er sinds de coronamaatregelen veel meer pakketten worden verzonden dan anders en spreekt zelfs van een "online explosie". Het bedrijf doet er alles aan om de gigantische stroom te kunnen verwerken. "We hebben in de afgelopen vijf weken met creatieve oplossingen onze capaciteit met 40 procent vergroot", vertelt directeur Pakketten en Logistiek Liesbeth Kaashoek dinsdag aan NU.nl.

Doordat mensen thuiszitten en veel winkels gesloten zijn, groeit de online verkoop enorm. "Voor ons en onze partners is het nu alle hens aan dek om alles thuis te bezorgen: medicijnen, voeding en alles om thuis te leven, werken en leren. Deze situatie betekent voor webwinkels een groei van 30 tot soms 800 procent. Een online explosie", aldus Kaashoek.

De capaciteitsuitbreiding van 40 procent werd onder meer behaald door vier bestaande sorteercentra nu ook op zondag te openen.

Ook heeft PostNL een zogenoemd 'matchingloket' geopend om mensen die tijdelijk zonder werk zitten aan te kunnen nemen. Horecamedewerkers worden bijvoorbeeld voor de pakketsortering ingezet en rijinstructeurs gaan als chauffeur aan de slag. Inwerken gebeurt op afstand.

"Door al deze maatregelen is het ons in korte tijd gelukt om veel meer pakketten dan normaal te bezorgen", vertelt Kaashoek.

Bij de huidige maatregelen houdt het overigens niet op. "We gaan verder uitbreiden met extra mensen en de daarbij behorende investeringen." Dat zou hard nodig zijn, omdat het voorjaar überhaupt een drukkere periode is. Dat komt onder meer vanwege het vakantiegeld dat bij veel mensen nu binnenkomt.

Volg de laatste ontwikkelingen rond het virus in ons liveblog.