De Consumentenbond en de ANWB willen dat er betere voorwaarden komen voor consumenten die een voucher hebben gekregen na een geannuleerde vlucht. Volgens de organisaties stromen de klachten over de vouchers binnen.

Sommige aanbieders zouden extra kosten inhouden op de voucher. Ook zouden eerder betaalde kosten voor bagage en stoelplaatsen niet worden terugbetaald, is er weinig flexibiliteit om vliegtickets op een andere naam te zetten en weigeren aanbieders geld terug te betalen als consumenten denken goede redenen hebben om de voucher te weigeren.

De luchtvaartvouchers werden geïntroduceerd vanwege de coronacrisis. Normaliter hebben reizigers recht op een alternatieve vlucht of terugbetaling van de ticket bij annulering van de vlucht, maar dat is voor veel vliegmaatschappijen niet haalbaar. Het kabinet gedoogt de werkwijze.

Een belangrijk bezwaar is ook dat consumenten kunnen fluiten naar hun geld in het geval van een faillissement van de vliegmaatschappij.

"Het kan niet zo zijn dat een consument, al dan niet tijdelijk, afstand doet van zijn recht op terugbetaling om vervolgens met lege handen te staan als de maatschappij failliet gaat", aldus Sandra Molenaar, directeur bij de Consumentenbond. "Als de minister instemt met de vouchers, dan moet de overheid, op nationaal of op Europees niveau, garant staan."

Volg de laatste ontwikkelingen rond het virus in ons liveblog.