Door de coronacrisis is de noodzaak om Schiphol verder te laten groeien dan het nu vastgelegde aantal vliegbewegingen van 500.000 tot en met het einde van dit jaar van de baan. "Het is evident dat die noodzaak er voor dit jaar niet meer is en ik denk ook voor 2021 niet", zei Pieter Elbers, de president-directeur van KLM woensdag.

Hij denkt ook dat het aantal keren dat KLM op bepaalde bestemmingen vliegt na de coronacrisis mogelijk omlaaggaat. "Na de crisis moeten we bepalen wat de omvang van de vloot zou moeten zijn en hoe we die inzetten. We zouden toe kunnen met minder frequenties en toch de verbindingen tussen Schiphol en de rest van de wereld in stand kunnen houden."

Nu dinsdag is bekendgemaakt dat de coronamaatregelen in Nederland in ieder geval tot en met eind april van kracht blijven, zal het herstel ook weer langer op zich laten wachten, verwacht de KLM-topman. "Het herstel gaat ook gepaard met heel veel vraagtekens. Maar de luchtvaart zal niet na drie maanden uit de problemen zijn en ik verwacht ook niet na zes maanden", aldus Elbers.

Wel denkt hij dat KLM er relatief gezien best goed voor staat. "We hebben het bedrijf de afgelopen vijf jaar veel robuuster gemaakt, waardoor we - met de aangereikte hulp van de overheid - een betere uitgangspositie hebben om stevig deze storm in te gaan." Evengoed kan volgens Elbers geen enkele luchtvaartmaatschappij zonder steun tegen een crisis van deze omvang op.

Over de vluchten naar New York is veel te doen

Op de vraag waarom KLM überhaupt nog vliegt, zo hebben bijvoorbeeld dochtermaatschappij Transavia en easyJet de hele vloot aan de grond staan, zegt Elbers dat veel Nederlanders naar huis willen en mensen van andere nationaliteiten die hier zijn ook. "Het gaat voor een deel nog om repatriëring, maar ook om het vervoer van medische hulpmiddelen en mensen die moeten reizen zoals experts en overheidsmensen."

De vluchten van en naar New York, waar veel om te doen was omdat de Amerikaanse stad nu het epicentrum van het coronavirus is, gaan ook nog steeds door. Elbers: "We hebben daar voortdurend overleg over, om de vluchtuitvoering zo veilig mogelijk te doen. Overigens verplichten we het cabinepersoneel nergens toe."

Omdat op veel vluchten weinig passagiers zitten, kan KLM stoelen leeg laten tussen de passagiers. Maar het lukt niet altijd aan boord om 1,5 meter afstand te houden, wel zijn er bepaalde maatregelen genomen. "Zo draagt de bemanning mondkapjes en handschoenen en er is zo min mogelijk contact", zegt de KLM-CEO.

De impact van het coronavirus op de luchtvaart en ook op KLM wordt nog steeds met de dag groter. "Qua aantal vluchten dat we uitvoeren, kunnen we niet veel lager dan nu", besluit Elbers.

Volg de laatste ontwikkelingen rond het virus in ons liveblog.

Het coronavirus in het kort

  • Het coronavirus verspreidt zich vooral van mens op mens via nies- en hoestdruppeltjes. De kans dat je besmet raakt via oppervlakken zoals deurklinken is klein. Deze kans wordt kleiner als je vaak je handen wast.
  • Je kunt de kans op verspreiding flink verkleinen door minstens 1,5 meter afstand te houden van anderen.
  • Een geïnfecteerde persoon besmet gemiddeld twee à drie anderen. De voorzorgsmaatregelen zijn nodig om dit in te dammen.
  • Verreweg de meeste patiënten hebben milde (griepachtige) klachten.
  • Bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of andere kwetsbare personen, zoals hart-, long- of diabetespatiënten. Als iedereen de maatregelen naleeft, verkleint dat hun risico's.
  • Lees hier welke voorzorgsmaatregelen je moet nemen.