Veel bedrijven willen bijdragen aan het bestrijden van het coronavirus. Kosten, noch moeite worden hierbij gespaard.

Duizenden liters gratis desinfectiemiddelen, de betaling van de huur die wordt uitgesteld en aangebroken fusten die gratis worden aangevuld. Bedrijven tonen hun goodwill om hun steentje bij te dragen bij de bestrijden van de coronacrisis.

Desinfectiemiddelen

Zo heeft speciaalchemiebedrijf DSM op verzoek van de Nederlandse overheid 130.000 liter desinfectiemiddelen geproduceerd om te voorkomen dat tekorten ontstaan voor zorgmedewerkers.

"De afgelopen dagen heeft DSM extra productiecapaciteit en mensen vrijgemaakt. DSM vult 260.000 flessen van 500 milliliter met behulp van een bottelaar, waarna de overheid ze kan distribueren," meldt het bedrijf op zijn website. Het bedrijf brengt hiervoor geen kosten in rekening.

DSM wordt daarin gevolgd door Bierreus AB InBev. Het bedrijf produceert vijftigduizend liter ontsmettingsmiddel en zesentwintigduizend flesjes handgel. "Dit wordt allemaal gemaakt op basis van restalcohol die vrijkomt bij de productie van alcoholvrije bieren," aldus een woordvoerder. "Dit doen we kosteloos en zolang het nodig is."

Ondersteuning van horeca

AB InBev wil daarnaast ook de horecaondernemers een hart onder de riem steken en biedt daarom een steunpakket aan. "We bieden horecaondernemers een uitstel van betaling van de huur aan en als de horecazaken weer opengaan, dan worden reeds aangebroken fusten vervangen door volle fusten," vertelt de woordvoerder aan NU.nl

Ook whiskeymerk Johnnie Walker heeft een potje opzij gezet om de horeca te ondersteunen. Het bedrijf heeft een half miljoen euro vrijgemaakt om horecagelegenheden in zowel Nederland als België tegemoet te komen. Dit schrijft het bedrijf op zijn eigen website.

Acties voor het Rode Kruis

Naast het aanboren van verschillende geldpotjes zijn er ook nog tal van acties op touw gezet waarbij de consument betrokken wordt. Zo heeft Albert Heijn een tulpenactie. Bij de koop van drie bossen tulpen, wordt 1 euro gedoneerd aan het Rode Kruis. Op deze manier hoop de winkelketen de organisatie wereldwijd te kunnen ondersteunen.