Vanaf het moment dat het kabinet de eerste coronagerelateerde maatregelen aankondigde, sloeg een deel van de Nederlandse consumenten aan het hamsteren. Dat toiletpapier, pasta en pillen geliefd zijn, werd snel duidelijk. Nederlanders kochten juist minder drank en sigaretten, blijkt vrijdag uit gegevens van kortingsdienst Scoupy.

Scoupy vergeleek duizenden kassabonnen uit de periode van 11 maart tot en met 14 maart met bonnen uit dezelfde periode een jaar eerder. Het effect van aanbiedingen is eruit gehaald.

Wat opvalt, is dat consumenten niet en masse rookwaar en alcohol hebben gehamsterd. Integendeel, vergeleken met een jaar eerder halveerde de verkoop van tabak bijna, werd een kwart minder bier verkocht en nam de verkoop van wijn met 12 procent af.

Ook wasmiddelen zien we niet als echt dringend (-11 procent) en hetzelfde geldt voor sport- en energiedrankjes, waar ook 11 procent minder van werd gekocht.

Rijst was nog gewilder dan wc-papier. Er werd maar liefst 136 procent meer rijst verkocht dan een jaar eerder. Geneesmiddelen volgen met een plus van 134 procent. De verkoop van soep nam met 111 procent toe, een ruime verdubbeling dus.

Volg de laatste ontwikkelingen rond het virus in ons liveblog.

Het coronavirus in het kort

  • Het coronavirus verspreidt zich vooral van mens op mens via nies- en hoestdruppeltjes. De kans dat je besmet raakt via oppervlakken zoals deurklinken is klein. Deze kans wordt kleiner als je vaak je handen wast.
  • Je kunt de kans op verspreiding flink verkleinen door minstens 1,5 meter afstand te houden van anderen.
  • Een geïnfecteerde persoon besmet gemiddeld twee à drie anderen. De voorzorgsmaatregelen zijn nodig om dit in te dammen.
  • Verreweg de meeste patiënten hebben milde (griepachtige) klachten.
  • Bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of andere kwetsbare personen, zoals hart-, long- of diabetespatiënten. Als iedereen de maatregelen naleeft, verkleint dat hun risico's.
  • Lees hier welke voorzorgsmaatregelen je moet nemen.