Veel winkelbedrijven sturen hun klanten een mail over hoe zij met het coronavirus omgaan en doen daar meteen een extra aanbieding bij, zoals dat je geen verzendkosten hoeft te betalen als je nu bestelt. Een blouse van 39 euro bijvoorbeeld. "Heeft u dan 7,95 euro bespaard of 39 euro te veel uitgegeven?" stelt het Nibud retorisch.

Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) heeft donderdag online een speciale geldkrant uitgebracht die consumenten moet helpen om grip te krijgen op geld in tijden van crisis. "Als uw financiële situatie verandert, is het belangrijk dat u overzicht houdt. Dat geeft rust en inzicht", zegt directeur Arjan Vliegenthart.

Het is volgens het Nibud goed om eens te kijken in welke kostenposten geschrapt kan worden. "Zo weten wij uit onderzoek dat huishoudens - vaak ongemerkt - tien tot vijftien abonnementen hebben, die maandelijks automatisch worden afgeschreven." Goede doelen, loterijen en sportclubs vallen daar ook onder, benadrukt het instituut.

Meer verleidingen omdat we veel thuis zitten

En mensen moeten dus het hoofd bieden aan extra verleidingen, die misschien wel nog aantrekkelijker zijn omdat we veel thuiszitten. "De uitdaging is om toch het hoofd koel te houden en als consument kritisch te blijven."

Het Nibud gaat in de speciale editie van de geldkrant ook in op de verschillende regelingen die er zijn voor mensen van wie het inkomen als gevolg van de coronacrisis wegvalt. Ook roept het instituut consumenten op om proactief te handelen als ze zien aankomen dat rekeningen niet betaald kunnen worden. "Bel met het betreffende bedrijf. Leg eerlijk uw situatie uit en wees niet bang dat ze u zullen veroordelen."