Verzekeraars boos op PGGM en ABP

DEN HAAG - De pensioenfondsen PGGM en ABP maken zich schuldig aan concurrentievervalsing met hun levensloopregelingen. Zij zouden hun klantenbestand gebruiken om reclame te maken voor de regelingen, terwijl de verzekeraars daar niet over kunnen beschikken. Dat stelt het Verbond van Verzekeraars.

De brancheorganisatie eist dat PGGM en ABP met die praktijken stoppen. In een brief aan De Nederlandsche Bank (DNB), waarover Het Financieele Dagblad dinsdag beschikte, wordt verzocht de beide instellingen tot de orde te roepen.

Verzekeraars willen ook graag levensloopregelingen aanbieden. "De manier waarop de pensioenfondsen hun producten aanbieden, zet ons echter op een achterstand", zei een woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars in een toelichting. Het Verbond is vooral boos op de reclame-uitingen in de pensioenbrieven van beide instellingen.

Een woordvoerder van PGGM zei een eventueel onderzoek door DNB "met veel vertrouwen af te wachten". "Wij denken dat wij ons aan de wet houden." Ook pensioenfonds ABP meent dat de klachten van de verzekeraars ongegrond zijn. Volgens beide pensioenfondsen wordt ten onrechte de indruk gewekt dat hun commerciële dochters gebruik maken van het adressenbestand met pensioendeelnemers om nieuwe klanten te werven.

Bij PGGM en ABP zijn in totaal ruim twee miljoen pensioendeelnemers actief. Voor het aanbieden van levensloopregelingen zijn commerciële dochters opgericht, omdat dergelijke regelingen alleen door kredietinstellingen of verzekeraars mogen worden uitgevoerd. ABP brengt de levensloop aan de man via dochterbedrijf Loyalis; bij PGGM betreft het dochteronderneming Careon.

Tip de redactie