De cijfers van bol.com worden tot nu toe onder de pet gehouden door moederbedrijf Ahold Delhaize, uit angst dat Amazon zijn voordeel doet met de gegevens. Dat zeggen anonieme bronnen dinsdag in Het Financieele Dagblad (FD).

Nu Amazon naar Nederland komt, leek geslotenheid de beste oplossing, aldus de bronnen. En dat terwijl bol.com het erg goed doet en details dus ook een duw hadden kunnen geven aan de tegenvallende koers van het aandeel van Ahold Delhaize.

Het bedrijf komt woensdag met jaarcijfers. Van oudsher zitten de cijfers van bol.com hierin verstopt - ze worden dus niet los aangeduid.

Volgens de bronnen wordt deze tactiek van het verstoppen van de cijfers al lang toegepast om buitenlandse concurrenten, zoals Amazon, buiten de deur te houden. De Nederlandse webwinkel doet het zó goed dat de vrees bestond dat buitenlandse bedrijven hier direct naartoe zouden komen als dit bekend zou worden.

De webwinkel verkoopt steeds meer, wat een sterkere positie geeft ten opzichte van concurrenten. Eind januari begon bol.com met de verkoop van kleding, wat volgens het bedrijf zelf overigens een keus is die losstaat van de komst van Amazon.