Philips is gestart met het traject voor de verkoop van de divisie die huishoudelijke apparatuur maakt. Het gaat om onder andere strijkijzers, koffiezetapparaten en stofzuigers.

Eerder al nam het Eindhovense concern afscheid van voor de consument vertrouwde productgroepen als verlichting en televisies. "We blijven actief in persoonlijke verzorging, met producten als scheerapparaten en tandenborstels, verzorging voor moeder en kind, beautyproducten en medische apparatuur", zegt een woordvoerder van Philips in een toelichting.

Philips maakt van de afdeling huishoudelijke apparatuur, waarvan ook de airfryer een sprekend voorbeeld is, eerst een afzonderlijke divisie. "Dat traject duurt één tot anderhalf jaar", zegt de woordvoerder. Het wordt dan ontvlochten uit de rest van het bedrijf. Dat moet het makkelijker maken om dit onderdeel te verkopen. De producten waren in 2019 goed voor een omzet van 2,3 miljard euro.

Philips maakte het afscheid van de strijkijzers en stofzuigers bekend bij de publicatie van de jaarcijfers. De totale omzet over 2019 kwam uit op 19,5 miljard euro.