Ga naar de inhoud Logo NU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Spellen
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Donderdag 28 september 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Weer, veel bewolking 19° TV GidsLive voetbalwedstrijden 0 liveVerkeersinformatie 17 kmBeursinformatie 718.87
Bol.com zet fors in op kleding: Van ABOUT YOU tot Zeeman

Bol.com zet fors in op kleding: Van ABOUT YOU tot Zeeman

Door Eva Schouten

23 jan 2020 om 06:30 Update: 4 jaar geleden
Reacties op dit nieuwsbericht84 reacties
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail
Bol.com verkoopt vanaf donderdag kleding en zet meteen grof geschut in. Zo is de grote onlinespeler ABOUT YOU binnengehaald als partner, net als bekende merken als JACK & JONES, Miss Etam, Claudia Sträter en Zeeman.

"Met ABOUT YOU halen we meteen duizenden merken binnen", zegt bol.com-directeur winkels, Margaret Versteden, in gesprek met NU.nl. Het was een langgekoesterde wens van de Nederlandse webwinkel om ook dames- en herenkleding te gaan verkopen.

De aankondiging dat het nu echt gaat gebeuren, komt een week nadat Amazon Nederland de deuren openstelde voor derden om zich aan te melden als partner.

De Amerikanen verkopen nu alleen nog boeken via Amazon.nl, later dit jaar komen daar meer dan twintig categorieën bij, waaronder kleding. "Dat wij nu beginnen is echt toeval", zegt Versteden. "We werken hier al jarenlang naartoe." Zo werd sinds 2015 ervaring opgedaan door sportkleding te verkopen.

'Kleding kopen is een emotioneel proces'

Volgens bol.com is kleding een heel specifiek segment, waarbij klanten andere behoeften hebben en ander gedrag laten zien dan bij andere producten. "Elektronica bijvoorbeeld is heel rationeel. Consumenten zoeken een product dat aan bepaalde specificaties voldoet. Het kopen van kleding is een emotioneler proces, waarbij consumenten zich afvragen of ze het leuk vinden en of het bij ze past."

Ook is de vraag of het letterlijk past van belang. "Je moet heel goed uitleggen wat small, medium of large is", licht Versteden toe. "Als je het niet goed uitlegt, krijg je het terug. Bij kleding moet je er sowieso rekening mee houden dat veel spullen retour komen." Bol.com dicht de partners in dit segment dan ook nadrukkelijk een grotere rol toe dan bij andere categorieën.

"De verhouding tussen eigen producten en spullen van partners ligt normaliter op fiftyfifty, bij mode hopen we op 85 procent van de partners en 15 procent eigen producten. En dat doen we dan alleen om de gaten te vullen, zodat alle maten beschikbaar zijn", aldus de directeur winkels. "We hebben liever dat de partners de producten leveren."

Honderdduizenden kledingstukken

Kleding is een aparte, maar hele grote categorie binnen de onlineverkopen. "Binnen non-food is het zowel in omzet als volume heel groot en wij hopen er ook heel groot in te worden", zegt Versteden.

Een percentage wil ze daar niet aan hangen. De Nederlandse webwinkel begint met honderdduizenden kledingstukken. "Aan het eind van het jaar moeten dat een half miljoen zijn."

De fysieke winkels zullen volgens Versteden niet lijden onder de stap van bol.com. "We werken met hen samen, ze krijgen door de samenwerking meer exposure, een groter platform."

De directeur winkels kan niet zeggen of er nog andere categorieën zijn die bol.com aan het assortiment wil toevoegen. "We kijken meer of binnen de huidige productgroepen nichemarkten zijn, zoals binnen de groep sport hockey en bij boeken meer internationale boeken. We zijn nooit compleet."

Eerder

  • 15 jan 2020 om 08:11
    Amazon Nederland opent de digitale deuren voor derden
    Amazon Nederland opent de digitale deuren voor derden
  • 19 sep 2019 om 13:32
    Bol.com grootste online webshop, Albert Heijn dringt top drie binnen
    Bol.com grootste online webshop, Albert Heijn dringt top drie binnen
  • 07 sep 2019 om 16:54
    Bol.com breidt met speciale app uit naar Franstalig België
    Bol.com breidt met speciale app uit naar Franstalig België
Beeld: Bol.com
Reacties op dit nieuwsbericht84 reacties
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

bol.comEconomie


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

Reacties op dit nieuwsbericht84 reacties

Net binnen

  • 11:59
    Amsterdam wil toeristenbelasting hotelgast en cruisepassagier verhogen
  • 11:51
    Nog eens vier Nederlanders aangehouden voor tientallen plofkraken in Duitsland
  • 11:50
    Betere bescherming nodig voor gokkers nu veel mensen in de problemen komen
  • 11:38
    KNVB gaat 'meer in actiestand' rond thema racisme en discriminatie

Meer Economie

  • bcc
    Winkelketens die nu omvallen 'snappen de consument niet'
  • Hand op toetsenbord
    Chinese hackers stelen 60.000 mails van Amerikaans ministerie
  • fabriek volkswagen
    Volkswagen-fabrieken hersteld van IT-storing en draaien weer op volle toeren
  • Nederland is Europees koploper in import van goederen met risico op ontbossing
    Nederland is Europees koploper in import van goederen met risico op ontbossing
  • Nederlander bezuinigt op spullen, maar niet op uitjes
    Nederlander bezuinigt op spullen, maar niet op uitjes
Meer Economie

Meest gelezen

  • 1
    Man (71) overleden na mishandeling door groep in Rotterdam
  • 2
    Ajax-coach Steijn blijft strijdbaar, maar spelers zijn verdeeld: 'Een moeilijke vraag'
  • 3
    Winkelketens die nu omvallen 'snappen de consument niet'
  • 4
    Feyenoord scoort nog één keer in restant tegen Ajax en boekt historische zege
  • 5
    De kans dat jij ooit de diagnose kanker krijgt is inmiddels zo'n 50 procent


Nieuwsvideo's

  • Griekse stad verandert in modderpoel na tweede storm in maand tijd
    Griekse stad verandert in modderpoel na tweede storm in maand tijd
  • Amerikaanse minister Blinken speelt blues voor publiek
    Amerikaanse minister Blinken speelt blues voor publiek
  • Krachtige explosie veroorzaakt brand in Oezbeeks warenhuis
    Krachtige explosie veroorzaakt brand in Oezbeeks warenhuis
  • Huis van Shrek binnenkort te boeken In Schotse Hooglanden
    Huis van Shrek binnenkort te boeken In Schotse Hooglanden

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Contact met de redactie
    • Colofon
    • Nieuwsbrieven
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Klachten / Feedback
    • Toegankelijkheid
    • Adverteren
    • Apps
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Contact met de redactie
  • Colofon
  • Nieuwsbrieven
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Klachten / Feedback
  • Toegankelijkheid
  • Adverteren
  • Apps
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden