Kippenslachtbedrijf Plukon neemt een meerderheidsbelang in Fresh Care Convenience, dat vers gesneden groentes en maaltijdsalades produceert. De overname past binnen de strategie van het vleesbedrijf om zich meer toe te leggen op groenten.

Dat maken beide bedrijven vrijdag bekend. De vierhonderd werknemers van Fresh Care Convenience in Dronten vallen - als de overname wordt goedgekeurd door de mededingsautoriteiten - onder een vooraanstaande speler op de Europese kippenvleesmarkt.

Plukon heeft een jaaromzet van ongeveer 1,8 miljard euro. Fresh Care is vooral actief in Nederland, Duitsland en Denemarken.

Maaltijdsalades en wokmaaltijden van Albert Heijn

Plukon is al een aantal jaar bezig zich ook op vegetarische producten toe te leggen. Het werkte een tijdje samen met de Vegetarische Slager en bouwde in 2018 een productielocatie voor het maken van Albert Heijn-maaltijdsalades. Hier worden ook stoommaaltijden en wokschotels voor de supermarktketen gemaakt.

Plukon krijgt 51 procent van de aandelen van Fresh Care Convenience in handen, en is voornemens de komende jaren ook de overige 49 procent van moederbedrijf Staay Food Group te bemachtigen.

De bedrijven werken al langer samen: toen een brand bij een Plukon-fabriek in Wezep de productielijn in gevaar bracht, hielp Staay Food Group het bedrijf de leveringen voort te zetten.