Het zal waarschijnlijk nog maanden duren voordat de NS weer reclame kan laten zien op de reclameborden op NS-stations. Het spoorwegbedrijf gaat in hoger beroep tegen een eerdere uitspraak van het gerechtshof, vertelt een woordvoerder aan NU.nl.

Het zal eerder maanden dan weken duren voordat de zaak dient en tot die tijd wordt er geen reclame getoond. Wat voor bedrag de NS aan reclame-inkomsten misloopt, kan de voorlichter niet zeggen.

In de tussentijd denkt de NS eraan om reizigersinformatie op de borden te tonen.

Begin vorige maand werd duidelijk dat de NS bij vijfduizend reclameborden en -posters de reclameboodschappen had weggehaald.

Het bedrijf moest dat doen na een uitspraak van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, in een zaak die was aangespannen door JCDecaux, een Franse exploitant van abri's.

Europese aanbestedingsregels

Volgens JCDecaux had het contract van de NS voor de reclameborden, dat naar het Nederlandse Exterion Media en Ngage Media ging, moeten worden aanbesteed volgens Europese regels. Het gerechtshof gaf JCDecaux daarin gelijk.

NS moest hierdoor binnen twee maanden de reclameboodschappen weghalen. Ook hangt het bedrijf een miljoenenstrop boven het hoofd.

Het spoorbedrijf zou JCDecaux een schadevergoeding op basis van de contractwaarde moeten betalen. Die is volgens Exterion media 50 tot 100 miljoen euro waard, hoewel het contract, dat van 2011 tot 2027 loopt, volgens het Franse bedrijf een waarde van 155 miljoen euro heeft.

Hoewel de NS in hoger beroep gaat, bereidt het concern ook een Europese aanbesteding voor, zoals de rechter NS opdroeg bij de uitspraak van 1 oktober.