Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Zaterdag 1 april 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Nooit meer 'nog maar 1 kamer over': Booking stopt met oneerlijke reclame

Door NU.nl

20 dec 2019 om 10:16Update: 3 jaar geleden
nujij comment129 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Hotelwebsite Booking.com gaat eerlijker communiceren. Advertenties als "nog maar één kamer over" en "vijftig keer geboekt in de afgelopen 24 uur" behoren vanaf 16 juni 2020 tot de verleden tijd. Dat heeft de grootste aanbieder van hotelboekingen afgesproken met de Europese commissaris voor Consumentenzaken, meldt de Belgische krant De Tijd.

Door misleidende verkooptechnieken houden consumentenorganisaties Booking.com al langer in de gaten. Vanaf volgend jaar is manipulatieve reclame bij de reisgigant uit den boze.

De hotelaanbieder gaat duidelijker maken dat de advertenties op de website over beschikbaarheid ('erg gewild!') alleen gelden voor het aanbod van Booking.com. Via andere kanalen zou het namelijk nog wel mogelijk kunnen zijn bij de betreffende plek een overnachting te boeken.

Ook zullen aanbiedingen niet meer als beperkt in tijd worden gemeld, als die prijs ook na dat tijdslimiet nog hetzelfde is. Booking.com zal het tevens aangeven als een hotel ervoor heeft betaald om hoog in de zoekresultaten terecht te komen.

Bron van frustratie

Ook moet het op de website duidelijk worden hoe het bedrijf tot z'n prijzen komt. Een lagere prijs mag niet als korting worden gepresenteerd, als dit eigenlijk het gevolg is van andere omstandigheden, zoals boekingsperiode. Ook moeten alle toeslagen en belastingen duidelijk worden weergegeven.

"Het is een belangrijk signaal dat een marktleider als Booking.com zijn verantwoordelijkheid neemt", zegt Eurocommissaris Didier Reynders tegen De Tijd. "Niet-transparante communicatie is een bron van frustratie voor velen. Internetbedrijven moeten beseffen dat ze het vertrouwen van consumenten moeten blijven verdienen."

De Europese consumentenwetgeving wordt vanaf 17 januari 2020 aangescherpt. Vanaf dan treedt de Consumer Protection Cooperation (CPC) in werking, waarmee nationale reclamewaakhonden grensoverschrijdend te werk kunnen gaan om misleidende reclame aan te pakken.

Booking.com krijgt tot 16 juni 2020 de tijd om de wijzigingen door te voeren.

Beeld: NU.nl
nujij comment129 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

Booking.comEconomie


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment129 reacties

Net binnen

  • 21:42
    VideoIraniër gooit yoghurt over vrouwen omdat hun haar niet bedekt is
  • 21:29
    Van Gerwen overleeft twee matchdarts in openingspartij International Darts Open
  • 21:25
    Ondanks uitstel juridische hervormingen weer grote protesten in Israël
  • 20:53
    Slordig FC Twente bijt zich stuk op Excelsior en nieuwe aanvoerder Van Gassel

Meest gelezen

  • 1
    Verstappen verslaat Mercedes-coureurs in strijd om poleposition in Australië
  • 2
    Rusland leidt VN-Veiligheidsraad, Oekraïne spreekt van slechte 1 aprilgrap
  • 3
    Van speurkatten bij de douane tot parkeerpop: een selectie van 1 aprilgrappen
  • 4
    Steeds meer aanslagen met explosies: 'Het is dweilen met de kraan open'
  • 5
    Verkenners in drie provincies klaar, elders moeten ze coalitiepuzzel nog leggen


Nieuwsvideo's

  • Iraniër gooit yoghurt over vrouwen omdat hun haar niet bedekt is
    Iraniër gooit yoghurt over vrouwen omdat hun haar niet bedekt is
  • Klimaatactivisten gieten zwarte vloeistof in bekende Romeinse fontein
    Klimaatactivisten gieten zwarte vloeistof in bekende Romeinse fontein
  • Meer aanbieders op het spoor een goed idee? In het VK ging het mis
    Meer aanbieders op het spoor een goed idee? In het VK ging het mis
  • Paniek in Amerikaanse theaterzaal na instorten plafond door tornado
    Paniek in Amerikaanse theaterzaal na instorten plafond door tornado

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden