Online supermarkt Picnic heeft in een nieuwe financieringsronde 250 miljoen euro opgehaald. De bestaande aandeelhouders investeren in het bedrijf en ABN AMRO verstrekt een nieuwe lening.

Het bedrijf wil dit geld gebruiken om een gerobotiseerd distributiecentrum van 42.000 vierkante meter te bouwen in Utrecht.

Het centrum gaat werken met ruim honderd volledig geautomatiseerde sorteer-, inpak- en distributiemachines, die speciaal door Picnic zijn ontwikkeld.

"We gebruiken deze financiering om de duurzaamste infrastructuur voor thuisbezorgen uit te bouwen en de beste mensen uit de techindustrie aan te nemen", aldus Frederik Nieuwenhuys, een van de oprichters van Picnic.

"Het gerobotiseerde distributiecentrum in Utrecht vormt samen met onze elektrische autootjes de basis van onze groeistrategie en levert ook nog eens duizend banen op."

Familiefondsen investeren in Picnic

In het centrum komt ruimte voor 200.000 kratten voor het opslaan van producten. Vanuit het centrum kunnen wekelijks 150.000 huishoudens bediend worden.

Het geld komt van vier zogeheten familiefondsen, investeringsfondsen van vermogende families. Deze fondsen zijn NPM Capital van de familie Fentener van Vlissingen, Hoyberg van de familie Hoyer, de Hoge Dennen van de familie De Rijcke van drogisterijketen Kruidvat en Finci, bekend van supermarktketen Boni.

Picnic is naar eigen zeggen bezig aan een recordjaar. Het bedrijf heeft in Nederland en Duitsland 300.000 nieuwe klanten gekregen.

Hoe de online boodschappenwereld veranderde door Picnic
267
Hoe de online boodschappenwereld veranderde door Picnic