De jaarlijkse modeshow van Victoria's Secret gaat dit jaar niet door en er is grote onzekerheid over het voortbestaan van het evenement. Topman Stuart Burgdoerfer van het overkoepelende bedrijf L Brands twijfelt of de modeshow in de marketingstrategie van het merk past.

Wereldwijd kijken jaarlijks miljoenen belangstellenden naar de show waarbij supermodellen, zogeheten Victoria's Secret Angels, in diverse opvallende outfits de catwalk betreden.

De kijkcijfers daalden echter in de laatste jaren. In mei volgde al een bericht van L Brands-CEO Les Wexner dat de show niet meer op televisie te zien zou zijn. Wexner ligt zelf onder vuur omdat hij een goede vriend zou zijn van de overleden miljardair Jeffrey Epstein, die in de Verenigde Staten werd vervolgd voor kindermisbruik.

Ook dalen de verkoopcijfers van het merk in hoog tempo. Volgens Burgdoerfer wordt voortaan ingezet op een marketingstrategie die inzet op duidelijkere communicatie met klanten. "Dat kan niet met een modeshow", aldus Burgdoerfer.

Victoria's Secret wist ieder jaar grote namen uit de mode- en muziekwereld te strikken voor de shows. Zo liepen onder anderen Doutzen Kroes, Gisele Bündchen en Heidi Klum op de catwalk. Artiesten als Lady Gaga, The Weeknd en Taylor Swift traden op tijdens de modeshows.