Budgetmaatschappij easyJet zegt alle CO2-uitstoot van de vluchten te gaan compenseren. Hiervoor trekt de maatschappij voor 2020 25 miljoen pond (29 miljoen euro) uit. Het bedrijf rapporteerde na belastingen een nettowinst van 349 miljoen Britse pond in het gebroken boekjaar 2019.

In 2018 stootten de vliegtuigen van EasyJet 7,6 miljoen ton CO2 uit.

Eerder maakten andere organisaties al vergelijkbare stappen. Zo meldde Air France begin oktober dat het bedrijf de CO2-uitstoot van de binnenlandse vluchten wil compenseren.

Reisorganisatie Sunweb maakte vorige maand bekend alle CO2-uitstoot die samenhing met de pakketreizen te gaan compenseren. De organisatie koopt daarvoor certificaten van een bureau dat windmolens in India financieel steunt.

EasyJet zegt in een toelichting dat het gaat om een tijdelijke maatregel. "We geven toe dat het compenseren maar een interim-maatregel is, maar we willen nu actie ondernemen." EasyJet maakte ook bekend verder te werken met Airbus om elektrische en hybride vliegtuigen te onderzoeken. Volgens experts zal het nog lang duren voordat elektrisch vliegtuigen commercieel gebruikt kunnen worden.

Het compenseren van CO2-uitstoot is niet onomstreden. De effectiviteit hangt erg af van het soort project waarin geïnvesteerd wordt. Deskundigen en milieuorganisaties merken ook op dat met CO2-compensatie de uitstoot in theorie stabiel blijft, terwijl de uitstoot eigenlijk moet dalen om klimaatverandering tegen te gaan.