Het Nederlandse bedrijfsleven heeft voor ruim 1,4 miljard euro aan schade geleden door files, blijkt dinsdag uit cijfers van onderzoeksbureau Panteia, in opdracht van evofenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN). Door de opstoppingen op Nederlandse snelwegen stond vrachtverkeer vaak stil of moest omrijden, wat tot economische schade leidde.

Met 1,4 miljard euro lag de schade door files in 2018 5,6 procent hoger dan in 2017 en is daarmee de hoogst gemeten fileschade ooit, aldus de ondernemersverenigingen. Voor het derde jaar op rij zorgt de A4 tussen knooppunten Burgerveen en de N14 voor de meeste schade, met een totale schade van 26,1 miljoen euro.

Op nummer twee staat de A15 tussen knooppunten Ridderkerk en Gorinchem met 17,9 miljoen euro en op nummer drie de A27 tussen de knooppunten Everdingen en Gorinchem, aldus het onderzoek.

De brancheverenigingen willen met de cijfers de aandacht van het kabinet wekken. "Deze cijfers doen bij mij de alarmbellen rinkelen en ik neem aan ook bij het kabinet", zegt TLN-voorzitter Elisabeth Post. "Want terwijl wij nu de schade opnemen van vorig jaar, groeien de files gestaag door. Nieuwe plannen zijn hard nodig, op de meest hardnekkige knelpunten."

Machiel van der Kuijl, algemeen directeur van evofenedex, kijkt vooruit naar potentiële gevolgen van de toenemende filedruk. Hij stelt dat de verder stijgende fileschade in potentie het vestigingsklimaat in Nederland kan schaden.