Een zak met cadeaus voor Sinterklaasavond is dit jaar 2,6 procent duurder dan een jaar geleden. Vooral voor snoepgoed en chocoladeletters moet flink meer neergeteld worden. Deze producten zijn, deels door de verhoging van het lage btw-tarief, met respectievelijk 3,3 procent en 5 procent in prijs gestegen.

Dat blijkt uit berekeningen van het ING Economisch Bureau, dat in opdracht van De Telegraaf in de 'sinterklaasprijzen' dook.

De meeste traditionele sinterklaascadeaus zijn duurder geworden. Voor speelgoed gaat het om een prijsstijging van 1,5 procent, boeken en geurtjes kosten 3,3 procent meer en liefhebbers van sieraden hebben geluk: die zijn 1,2 procent goedkoper uit dan vorig jaar.

Die prijsstijging belet mensen niet om cadeautjes in te slaan voor de feestdagen. Hoewel het consumentenvertrouwen iets lager ligt door de onrust in de internationale economie, gaat het goed met de koopbereidheid, aldus ING-econoom Marten van Garderen.

De 'sinterklaasinflatie' ligt iets onder de algemene inflatie van 2,7 procent.