Amazon gaat wereldwijd de bezorgtijd voor vaste klanten gratis verlagen van twee dagen naar één. Het bedrijf verwacht dat rondom de feestdagen de kosten hiervoor zullen neerkomen op 1,5 miljard dollar (1,35 miljard euro).

Het aandeel van Amazon zakte nabeurs met 7 procent en sloot met 1.661 dollar (1.495 euro) per aandeel. Daar staat tegenover dat de omzet over het derde kwartaal alle verwachtingen overtrof. De verkoop steeg met 24 procent, ter waarde van 70 miljard dollar.

Amazon wil de grootste online winkel ter wereld worden en neemt een voorsprong op concurrenten door de 'last mile', de laatste kilometer naar de klant toe, te verkorten en gratis te maken. Nederlandse klanten profiteren met een Prime-lidmaatschap via het Duitse platform van Amazon voor bepaalde producten al van de snelle bezorging.

Om de bezorgbelofte waar te kunnen maken, nam Amazon in het derde kwartaal meer dan 100.000 arbeidskrachten aan. Wereldwijd werken er meer dan 750.000 mensen bij het bedrijf, van wie 400.000 in de Verenigde Staten.

Volgens financieel directeur Brian Olsavsky is het afwachten wat de kosten en opbrengsten hiervan op lange termijn zijn. Het bedrijf bezorgt meer dan tien miljard pakketjes per jaar.