Huishoudketen Marskramer is in de problemen geraakt omdat er maar een beperkt aantal artikelen wordt geleverd, zeggen franchisenemers maandag tegen Het Financieele Dagblad (FD). Mediabedrijf Audax, de eigenaar van moederbedrijf De Marskramer, erkent de problemen en zegt hard te werken aan een structurele oplossing.

Audax nam De Marskramer in april over van Blokker, sindsdien is de stroom van artikelen die worden geleverd aan winkels van Marskramer droog komen te liggen. "Audax levert 160 artikelen, terwijl ik er vierduizend nodig heb", zegt franchiser Stephan Verzijlbergen tegen FD.

Het mediabedrijf, dat uitgever is van HP/De Tijd en Party en uitbater van boekenwinkels AKO en The Read Shop, beloofde bij de overname 95 procent van de benodigde koopwaren te leveren, maar dat is tot dusver niet gelukt, zeggen de ondernemers. Verzijlbergen zegt dat Blokker ongeveer 70 procent van de benodigde artikelen leverde. "Zeker niet perfect dus, maar wel leefbaar", aldus de franchisenemer.

Om de tekorten op te vangen en het hoofd boven water te houden zeggen de ondernemers na werktijd zelf het land in te gaan om artikelen in te kopen. "Een deel kunnen we online bestellen, bij verschillende webshops. Maar lang niet alles. Dus rijd ik na sluitingstijd met een busje rond, op zoek naar spullen. Net als in de jaren zeventig. We zijn echt teruggeworpen in de tijd", aldus een ondernemer, die anoniem zijn verhaal vertelt in de zakenkrant.

Audax zegt aan structurele oplossing te werken

In een reactie laat topman Casper de Nooijer van Audax weten de situatie te betreuren. "De goederenbeschikbaarheid van aan de Marskramer-organisatie verbonden ondernemers is op dit moment helaas niet zoals Audax dat wenst. Audax zet alles op alles om dit zo spoedig mogelijk op te lossen", aldus De Nooijer.

De topman schrijft dat er al de nodige zaken ondernomen zijn om de tekorten op te lossen. Zo is een stuk van de voorraden van Blokker overgenomen.

Ook benadrukt De Nooijer dat Audax niet verantwoordelijk is voor de toelevering van artikelen, maar dat zij slechts het logistieke deel uitvoeren. Het mediabedrijf zegt actief op zoek te zijn naar nieuwe leveranciers.