Nederlanders verbruiken jaarlijks 26 miljard plastic voedselverpakkingen. Dit komt per Nederlander neer op vier verpakkingen per dag. Het verbruik van plastic blijft toenemen, blijkt uit een woensdag verschenen onderzoek naar plastic verpakkingen van het ING Economisch Bureau.

Volgens het bureau hangt de toename van het verbruik van plastic samen met demografische ontwikkelingen, veranderende consumptiepatronen en verpakkingstrends.

De Nederlandse bevolking groeit en het aantal eenpersoonshuishoudens neemt toe. Daardoor worden meer plastic verpakkingen verbruikt. De toenemende welvaart leidt er daarnaast toe dat mensen luxere gemaksproducten kopen, zoals voorgesneden groente en fruit en verse maaltijden. Veel van deze producten zijn verpakt in plastic.

Ook leiden meeneemverpakkingen en het bestellen van online boodschappen, "waar doorgaans meer beschermende verpakking bij nodig is", tot een toename van het verbruik.

Volgens de ING is er geen eenduidige oplossing voor het probleem. Toch kan de voedingssector wel bijdragen aan een oplossing door lichtere verpakkingen te gebruiken, producten niet meer per stuk te verpakken en hergebruik van plastic te stimuleren door verpakkingen bijvoorbeeld recyclebaarder te maken.

Begin deze week kondigde Unilever aan uiterlijk in 2025 het gebruik van plastic gehalveerd te hebben. Ook moeten alle plastic verpakkingen van het bedrijf tegen 2025 herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zijn.