Britse detailhandelaren hebben in september de slechtste maand ooit gedraaid. Dat blijkt uit een enquête van het British Retail Consortium (BRC).

Het BRC, de Britse brancheorganisatie voor detailhandel, zegt dat de totale omzet vorige maand met 1,3 procent daalde in vergelijking met een jaar geleden. De jaarlijkse toename van de winkelactiviteit daalde in september tot slechts 0,2 procent; het laagste niveau sinds 1995, het jaar dat het BRC begon met meten.

De non-foodsector werd het zwaarst getroffen, en volgens het BRC is Brexit een van de boosdoeners. Consumenten zijn terughoudend in het uitgeven van hun geld in een tijd van verhoogde politieke en economische onzekerheid, zeggen de retailers.

Volgens betaalkaartverwerker Barclaycard gaven consumenten juist 1,6 procent meer uit. Die winst ging naar uitjes en activiteiten, en niet naar spullen. De uitgaven voor bioscoop-, sport- en theatertickets stegen, en er was ook een sterke groei in digitale diensten zoals Netflix en Spotify.

Britten zijn eerder bereid om voor een leuke activiteit te betalen om zo hun gedachten van de Brexit af te leiden, denkt de brancheorganisatie.