Het sluiten van de vliegbasis op Eindhoven door Ryanair was toch een passende maatregel van het concern. Dit concludeert de kantonrechter van de Rechtbank Oost-Brabant woensdag in een zaak van een piloot en zes cabinemedewerkers van de Ierse luchtvaartmaatschappij.

In eerdere zaken verklaarden rechters altijd dat het sluiten van de basis vooral een wraakactie leek voor de stakingen van de Nederlandse medewerkers.

Maar in deze nieuwe zaak werd een rapport opgesteld door een onafhankelijk onderzoeksbureau. Hierin concluderen onderzoekers dat Eindhoven de op een na slechtst presterende Ryanair-standplaats was en ver achterbleef op het gemiddelde van Ryanairs netwerk.

De rechter gaat daarom mee in het argument van Ryanair dat de basis werd gesloten om bedrijfseconomische redenen.

'Sluiting kwam uit de lucht vallen'

Ryanair mag de medewerkers dan ook ontslaan, alleen door het gedrag van de maatschappij krijgen de medewerkers wel ontslagvergoedingen. De piloot krijgt zo'n 150.000 euro en cabinemedewerkers elk rond de 10.000 euro.

De kantonrechter vindt dat Ryanair het personeel namelijk niet op tijd heeft ingelicht over de situatie rond de basis. "De sluiting en het voorstel tot overplaatsing kwamen voor de piloot en het cabinepersoneel dan ook uit de lucht vallen. Desondanks verwachtte Ryanair wel van hen dat zij akkoord gingen met onmiddellijke overplaatsing", aldus de rechter.