De Britse luchtvaartautoriteit meldt maandag dat Britse klanten van Thomas Cook mogelijk langer moeten wachten op hun geld. De wachttijd kan oplopen tot zestig dagen.

De Civil Aviation Authority zal komende week een nieuw online betaalsysteem introduceren. Daardoor kunnen ook klanten die een andere betaalwijze dan een debetkaart hebben gebruikt hun geld terugkrijgen. Dit zou dan binnen twee maanden na het ontvangen van terugbetalingsformulieren afgehandeld moeten zijn.

De 100.000 boekingen die met directe debetkaartbetalingen werden voltooid, worden binnen twee weken vergoed.

Maandag staan er nog 53 vluchten gepland om nog eens achtduizend Britse Thomas Cook-klanten terug te laten keren naar het Verenigd Koninkrijk. Van de klanten die via de later omgevallen reisorganisatie een reis hebben geboekt, is ruim twee derde inmiddels teruggekeerd.

De Britse terugbetalingsregelingen staan los van die in Nederland.

Wat je moet doen als je hebt geboekt bij Thomas Cook of Neckermann

  • De Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) roept klanten vooral op rustig te blijven en niet te bellen. Het is erg druk.
  • In het algemeen geldt dat je je geld terugkrijgt of een vervangende reis krijgt aangeboden door een andere bij de SGR aangesloten aanbieder. Ook ontvang je hulp als je al op reis bent.
  • Extra kosten voor je verblijf en vluchten worden conform de garantieregeling van SGR terugbetaald.
  • De stichting raadt aan de instructies van je reisagent, vliegmaatschappij of lokale contactpersoon op te volgen.
  • De pagina van SGR bevat ook instructies en wordt telkens geüpdatet.