E-sigarettenbedrijf JUUL Labs stopt in de Verenigde Staten met reclamemaken voor zijn producten, maakte het woensdag bekend. Ook stapt CEO Kevin Burns op.

Het bedrijf, dat in de VS marktleider is op het gebied van e-sigaretten, ligt onder vuur vanwege de grote toename van vaping onder tieners. Veel aanbieders van e-sigaretten begonnen juist door te stellen dat bestaande rokers de doelgroep waren, maar de grote toename onder andere groepen lijkt het tegendeel te bewijzen.

Met de campagnetekst "Make the switch" (Maak de overstap, red.) zou JUUL volgens het Amerikaanse agentschap voor onder meer voedselkwaliteit mensen laten denken dat e-sigaretten gezonder zijn dan gewone sigaretten. Ook met die campagne wordt daarom gestopt.

JUUL legt zich bovendien neer bij de ban die de Amerikaanse president Donald Trump voor de VS heeft uitgeroepen op e-sigaretten met een smaakje.

De CEO van JUUL wordt vervangen door K.C. Crosthwaite van Altria, een tabaksbedrijf dat een aandeel van 35 procent in de e-sigarettenmaker heeft.

Fusiegesprekken Altria en Philip Morris gestrand

Aan de fusiegesprekken van Philip Morris International en Altria is woensdag ook een eind gekomen. Tien jaar geleden splitste het bedrijf op en er leek sprake van een hereniging.

De twee bieden dezelfde merken aan, maar richten zich op verschillende landen. De bedrijven lieten weten dat ze zich beide verder op IQOS-producten willen richten, waarbij tabak wordt verwarmd. Ze benadrukten dat dit geen 'e-vapingproduct' is.