Thomas Cook Nederland heeft uitstel van betaling aangevraagd, laat de reisorganisatie weten in een persbericht. De rechtbank van Amsterdam is daar woensdag mee akkoord gegaan.

"Samen met het directieteam van Thomas Cook Nederland B.V. en de Continental-organisatie zal de bewindvoerder in de komende dagen op zoek gaan naar toekomstperspectief voor het bedrijf en haar medewerkers", schrijft de reisorganisatie. Bij Thomas Cook Nederland werken zo'n tweehonderd mensen.

De zorg voor de klanten die een reis hebben geboekt bij Thomas Cook of Neckermann Reizen is inmiddels overgenomen door de Stichting Garantiefonds Reizen (SGR). Met het uitstel van betaling verandert er dus niets voor passagiers ten opzichte van voorgaande dagen.

Momenteel zijn er zo'n tienduizend Nederlanders op vakantie met de reisorganisatie, zij worden in het buitenland bijgestaan door reisorganisatie TUI.

Dinsdag werd al bekend dat alle reizen die via Neckermann Reizen of Thomas Cook Nederland geboekt waren en nog gepland stonden, niet meer doorgingen. Wel zou er een mogelijkheid zijn om aanspraak te maken op een vergoeding of een reis via een ander bureau.

Uitstel van betaling en faillissement hingen al langer in de lucht

Het uitstel van betaling, een voorloper van een faillissement, hing al langer in de lucht. Maandag werd bekend dat de Britse tak van Thomas Cook failliet ging, waardoor wereldwijd zo'n 600.000 reizigers getroffen werden.

Woensdag gingen ook de Poolse en Oostenrijkse takken van de van origine Britse reisorganisatie failliet.

Wat je moet doen als je hebt geboekt bij Thomas Cook of Neckermann

  • De Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) roept klanten vooral op rustig te blijven en niet te bellen. Het is erg druk.
  • In het algemeen geldt dat je je geld terugkrijgt of een vervangende reis krijgt aangeboden door een andere bij de SGR aangesloten aanbieder. Ook ontvang je hulp als je al op reis bent.
  • Extra kosten voor je verblijf en vluchten worden conform de garantieregeling van SGR terugbetaald.
  • De stichting raadt aan de instructies van je reisagent, vliegmaatschappij of lokale contactpersoon op te volgen.
  • De pagina van SGR bevat ook instructies en wordt telkens geüpdatet.