Booking.com "misleidt" klanten met verkooptactieken en verborgen kosten, stelt marktwaakhond Which? donderdag. Hiermee overtreedt de site nog altijd de regels waarvoor het eerder werd berispt door Amerikaanse toezichthouder Competitions and Markets Authority (CMA), meldt Sky News.

Consumenten worden onder meer misleid door valse claims over de beschikbaarheid van accommodaties. Klanten krijgen hierbij bijvoorbeeld een melding in beeld die waarschuwt dat er nog maar één kamer van een bepaalde actieprijs beschikbaar is, met daarbij een knop die een directe boeking mogelijk maakt.

Dat klopt echter vaak niet, aldus de onderzoekers. Miljoenen klanten zouden volgens het onderzoeksteam zo worden misleid om gehaast een boeking te plaatsen.

Booking.com werd eerder dit jaar samen met concurrenten als Trivago en Hotels.com tot de orde geroepen vanwege dit soort praktijken. Alle partijen werden verplicht om voor 1 september aanpassingen te doen. Daar heeft Booking.com zich niet aan gehouden, aldus de onderzoekers. Er zijn wel veranderingen doorgevoerd, maar die zouden onvoldoende zijn.

Booking.com stelt tegen Sky News dat het wel de bedoeling was nu te voldoen aan de eisen. Het is niet duidelijk wat de gevolgen van de onderzoeksuitkomsten voor het bedrijf zijn.