Online retailgigant Amazon geeft producten die het bedrijf meer geld opleveren voorrang, schrijft de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal maandag.

Amazon zou aan het eind van vorig jaar het zoekalgoritme van de website hebben veranderd. Waar klanten langer dan tien jaar de relevantste en bestverkochte producten te zien kregen na een zoekopdracht, krijgen ze nu vaker producten die Amazon het meeste geld opleveren te zien, aldus The Wall Street Journal.

De zakenkrant schrijft dat de aanpassing van het zoekalgoritme niet zonder slag of stoot ging. Het team dat de zoekfunctie ontwerpt, zou tegen het nieuwe algoritme zijn; leidinggevenden van het bedrijf zouden juist voor de aanpassing zijn.

De aanpassing heeft grote gevolgen voor consumenten die producten bij het bedrijf van miljardair Jeff Bezos kopen. Mensen vinden artikelen het vaakst via de zoekfunctie van Amazon en de meeste aankopen komen voort uit de eerste pagina met resultaten.

Mogelijke gevolgen voor EU-onderzoek naar Amazon

Ook zou de aanpassing van het algoritme gevolgen kunnen hebben voor het onderzoek dat door de Europese Commissie en de Amerikaanse Federal Trade Commission wordt gedaan. Zij onderzoeken of Amazon zijn functie als marktplaatsexploitant misbruikt door data van derde verkopers te verbruiken.

Een nieuw algoritme dat producten met een grotere winstmarge naar klanten leidt, kan potentiële kopers naar eigen producten van Amazon leiden als die een hogere winstmarge hebben dan producten van derde partijen. Advocaten van het bedrijf zouden hiervoor hebben gewaarschuwd, schrijft The Wall Street Journal.