Mensen die zich zorgen maken over het milieu en de hoeveelheid plasticafval, eten steeds minder vlees en kopen minder flesjes drinken, blijkt dinsdag uit onderzoek van onderzoeksbureau Kantar. Deze trend zal alleen maar doorzetten, naar mate de wereld meer last krijgt van klimaatverandering, aldus het onderzoeksbureau.

Een derde van de 65.000 ondervraagden uit drie werelddelen (Europa, Azië en Latijns-Amerika) geeft aan dat ze bezorgd zijn over het milieu. De helft daarvan, ruim 16 procent, geeft tegen Kantar aan actief stappen te ondernemen om hun milieuvoetafdruk te verminderen.

"We zien al kleine verminderingen in de uitgaven aan vlees, flesjes drinken en categorieën zoals schoonmaakdoekjes", aldus het onderzoek. "Nu markten er economisch gezien beter voorstaan, zal de focus op het milieu en plastic toenemen. Daarom verwachten we dat het aantal consumenten dat actief stappen neemt vanwege het milieu snel verder zal groeien."

Uit het onderzoek blijkt dat vooral mensen uit West-Europa stappen nemen om hun milieuvoetafdruk te verminderen. Het merendeel van de mensen uit Azië en Latijns-Amerika vindt dit niet zo belangrijk. Chili is een uitzondering, daar zegt 37 procent actief stappen te ondernemen om het milieu te steunen, hiermee is Chili het meest milieubewuste land onder consumenten.

Volgens Kantar hebben Duitsland en Oostenrijk, na Chili, de meest milieubewuste consumenten. Ook het Verenigd Koninkrijk komt dichtbij, aldus het onderzoek. Kantar verwacht dat vleesconsumptie bij de Britten de komende twee jaar met vier procent daalt, als het milieubewustzijn met hetzelfde tempo zal toenemen.