Eindhoven Airport mag komende jaren niet verder groeien dan de huidige 41.500 vliegbewegingen (starts en landingen), schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer. Na 2022 mag het aantal vluchten eventueel weer uitbreiden, maar alleen als deze groei niet leidt tot meer geluidsoverlast.

Daarnaast zullen er vanaf de zomer van 2020 na 23.00 uur geen geplande vluchten meer plaatsvinden, zodat de geluidsoverlast voor de omgeving direct vermindert.

De minister volgt hiermee het advies van oud-staatssecretaris Pieter van Geel op, dat in april van dit jaar werd aangeboden aan Van Nieuwenhuizen.

Eindhoven Airport heeft dit jaar een vergunning voor 43.000 vliegbewegingen, maar de luchthaven had eerder al laten weten dat ze dit jaar niet verder zullen komen dan 41.500.

30 procent minder geluidshinder in 2030

Van Geel adviseerde daarnaast dat het vliegveld moet proberen om de geluidshinder in 2030 met 30 procent te hebben verminderd ten opzichte van 2019. "Geluidbelasting is de grootste bron van hinder voor de omwonenden", schreef hij in zijn advies.

Op dit moment wordt uitgegaan van een model waarbij wordt gekeken naar het maximale aantal vliegbewegingen. Van Geel adviseerde over te schakelen naar een model waarbij de vermindering van geluidshinder leidend wordt.

Bij het uitgaan van het aantal vliegbewegingen "ontbreekt het aan prikkels voor innovatie en de inzet van de stilste en schoonste toestellen", aldus Van Geel. Die nieuwe methode kan vanaf 2022 ingaan. Wanneer de luchthaven beter presteert dan de vastgestelde geluidsnorm, is er ruimte voor groei.

Eindhoven en omliggende gemeenten, de provincie en de luchthaven hadden eerder al hun steun uitgesproken voor het advies.