De vleesvervanger wint in heel Nederland aan terrein, behalve in de noordelijke provincies, meldt marktonderzoeker GfK dinsdag aan de hand van onderzoek onder tienduizend huishoudens. Het zuiden van het land maakt de grootste groei door.

Jaarlijks koopt 40 procent van de huishoudens weleens een vleesvervanger. Van die groep is bijna de helft afkomstig uit het westen van Nederland en is iets minder dan de helft hoogopgeleid. GfK constateert een sterke stijging van het aantal consumenten met een middelbare opleiding dat de producten koopt.

GfK denkt dat de groei vooral samenhangt met een groter aanbod en een betere kwaliteit en smaak. Door een lagere prijs en meer variatie in smaken zal het aantal mensen dat vleesvervangers koopt naar verwachting verder toenemen.

"Daarnaast zal de vleesvervanger straks op steeds meer plekken te koop zijn, ook buiten de supermarkt", aldus de marktonderzoeker.

Veel mensen kiezen er bewust voor geen vlees of vis bij de hoofdmaaltijd te eten, omdat het beter is voor het milieu en het klimaat. Ook noemen ze als reden dat vleesvervangers gezonder zijn dan vlees.

Vrouwen zeggen vaker dan mannen dat ze er om die redenen bewust voor kiezen. Zij verwachten in de toekomst meer vleesvervangers te gaan eten. GfK verwacht daarom ook dat vrouwen "de stuwende kracht achter de toekomstige populariteit van vleesvervangers" zullen zijn.