Het Nederlandse betaalplatform Adyen wordt steeds vaker gebruikt om financiële transacties mee te doen, dat maakt het bedrijf donderdag bekend. Het transactievolume kwam in de eerste zes maanden uit op een kleine 105 miljard euro, een stijging van 49 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De groei in het transactievolume komt voornamelijk bij bestaande klanten vandaan, deze klanten zijn volgens Adyen goed voor 80 procent van de toename in het volume. Onder bestaande klanten bevinden zich bedrijven als Groupon, Evernote, Booking.com en Airbnb.

Ook wist het betaalplatform nieuwe klanten aan zich te binden, zo werden er akkoorden gesloten met het Japanse retailbedrijf Muji, outdoorkledingbedrijf The North Face en kledingmerk Timberland.

Vergeleken met het eerste half jaar van 2018 groeide de omzet met 41 procent naar 221,1 miljoen euro. De omzet kwam hoger uit dan heel 2017 bij elkaar, toen de omzet 218,3 miljoen euro bedroeg.

Het brutobedrijfsresultaat (EBITDA) kwam uit op een kleine 126 miljoen euro, een sprong van 79 procent vergeleken met vorig jaar.

Omzetgroei komt met name uit Europa

De omzetgroei kwam met name van thuiscontinent Europa, hier behaalde Adyen 65 procent van de totale netto-omzet, gevolgd door Noord-Amerika (15 procent), Latijns-Amerika (10 procent) en Azië (9 procent).

Het betaalplatform zegt zich nu verder te gaan richten op de groei in Afrika. Adyen sloot daar een akkoord met het Keniaanse betaalbedrijf M-Pesa.

Cijfers niet goed ontvangen op de beurs

De cijfers werden donderdag niet goed ontvangen op de beurs. Het aandeel van Adyen daalde omstreeks 10.00 uur met 3,6 procent naar 652 euro.

Het betaalplatform ging juni vorig jaar naar de beurs, sindsdien is de beurskoers geëxplodeerd. De introductieprijs lag in juni 2018 op 240 euro en is in veertien maanden tijd met 171 procent gestegen.