De meeste particuliere klanten van ABN AMRO zullen er niets van merken dat de bank ze in de strijd tegen witwassen gaat doorlichten, want dit proces gebeurt veelal automatisch. Slechts een deel van de ongeveer vijf miljoen particuliere klanten zou vragen van het financiële concern kunnen krijgen.

Dit kan bijvoorbeeld als de bank het idee heeft dat een rekening mogelijk oneigenlijk wordt gebruikt, legt een woordvoerder van ABN AMRO uit.

Het financiële concern moet van De Nederlandsche Bank (DNB) al zijn particuliere klanten in Nederland onder de loep nemen. De ingreep heeft te maken met de strijd tegen witwassen. Onder meer sinds de witwasaffaire bij ING van vorig jaar moeten banken daar nu scherper op letten. DNB heeft ABN AMRO laten weten dat de bank zijn dossiers op enkele punten beter moet controleren.

"We moeten bijvoorbeeld beter weten wat mensen precies doen met hun rekening. Doen ze alleen normale transacties of bijvoorbeeld ook commerciële transacties?", meldde topman Kees van Dijkhuizen in een toelichting. Mocht de bank er bij het doorlichten achter komen dat een particuliere rekening voor grote zakelijke transacties is gebruikt, dan wil de bank extra uitleg van de betreffende klant.

Banden met bepaalde klanten kunnen verbroken worden

Bij zakelijk gebruik heeft een rekening een ander risicoprofiel. Een en ander zou ertoe kunnen leiden dat ABN AMRO tot de conclusie komt dat betreffende klanten beter een zakelijke rekening kunnen nemen. Ook zouden de banden met bepaalde klanten verbroken kunnen worden. Dit kan bijvoorbeeld als de bank wil dat een klant een andere soort rekening opent en die daar niet in mee wil gaan.

De Nederlandse banken zijn al langer bezig met het verbeteren van hun antiwitwasbeleid. Dit gaat gepaard met het napluizen van klanten en geldstromen. Bij onder meer ABN AMRO en ING zijn de afdelingen die zich hiermee bezighouden, al flink uitgebreid. Bij ABN AMRO zijn meer dan duizend mensen ermee bezig, bij ING zelfs meer dan drieduizend.

In verband met het doorlichten heeft ABN AMRO nu een aanvullende voorziening van 114 miljoen euro getroffen. Omdat de kwestie door DNB zelf werd aangekaart bij de bank, zou het kunnen dat er nog een boete volgt. Maar of dit zo is, weet de bank nog niet.