Supermarkten stunten steeds vaker met kortingsacties voor vleesproducten, blijkt woensdag uit onderzoek van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier. In het eerste half jaar van 2019 waren er volgens de organisatie 7.974 aanbiedingen, een stijging van 17 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

De grootste stijging werd veroorzaakt door het aantal aanbiedingen van vlees met één ster van het Beter Leven-keurmerk. Die namen toe van drieduizend in 2018 naar 4.023 in 2019, een stijging van 34 procent. Ook het aantal kiloknallers steeg: met 4 procent naar 3.951.

"De supermarkten zijn meer gaan stunten, zowel met kiloknallers als met stervlees. En dat is precies de verkeerde ontwikkeling", zegt Anne Hilhorst, vicevoorzitter van Wakker Dier. Supermarkten Albert Heijn en PLUS hadden de meeste acties, met respectievelijk 1.399 en 878 vleesaanbiedingen.

De toename van het aantal aanbiedingen leidt volgens Wakker Dier tot een grotere vraag naar vlees. De organisatie is hiertegen, vanwege de gevolgen voor het welzijn van de dieren en de gevolgen van vleesconsumptie op het klimaat.

"Supermarkten zouden kiloknallers kunnen vervangen door stunts met vlees met een keurmerk, maar in plaats daarvan laten ze het totale aantal stunts fors oplopen", schrijft de dierenwelzijnsorganisatie. "Zo stimuleren de supermarkten de vleesconsumptie, en dieren betalen hiervoor de prijs met slechte leefomstandigheden", zegt Hilhorst.