De Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft achttien snelle intercitytreinen besteld bij de Franse treinfabrikant Alstom om naar Brussel te rijden. Met de aankoop is zo'n 200 miljoen euro gemoeid. De treinstellen komen bovenop een eerdere aankoop van twee treinstellen in 2017.

Het gaat om zogeheten ICNG-B-treinstellen (Intercity Nieuwe Generatie - België) die zowel in Nederland als in België gebruikt kunnen worden. De treinstellen hebben standaard acht wagons. Hiermee komen ruim achtduizend extra zitplaatsen beschikbaar voor de hogesnelheidsverbinding naar België.

De nieuwe ICNG-B-treinen zijn de definitieve vervanger van de Fyra-treinen. De treinen van Fyra werden in 2012 geïntroduceerd als nieuwe lijn van Amsterdam naar Brussel, maar na de introductie kwamen er meerdere problemen aan het licht. Uiteindelijk werden de Fyra-treinen na veertig dagen in de ban gedaan. Het debacle kostte de NS 69 miljoen euro. Sinds die tijd rijden er treinen van het type Traxx op het traject.

De bestelling van de NS komt boven op een eerder gedane bestelling van 79 hogesnelheidstreinen. De nieuwe hogesnelheidstreinen zullen de huidige treinen die vanuit Amsterdam naar Brussel gaan in 2025 vervangen.