Ryanair-topman Michael O'Leary heeft het personeel woensdag in een videoboodschap laten weten dat het bedrijf vijfhonderd piloten en vierhonderd cabinepersoneelsleden "te veel" heeft. Er worden daarom in de komende weken ontslagen aangekondigd, die rond eind september en na de kerstdagen zullen vallen.

Voor eind augustus worden daarnaast de sluitingen van verschillende vliegbases van Ryanair bekendgemaakt.

In 2018 daalde de winst van Ryanair, na aftrek van belastingen, met 39 procent naar 885 miljoen euro. Dit kwam volgens het bedrijf onder meer door de concurrentiestrijd met andere maatschappijen, hoge brandstofkosten en de 20 procent hogere lonen voor piloten. In voorgaande jaren bedroeg de winst vaak rond de 1,5 miljard euro.

Het bedrijf wil hiernaar terug en voert daarom kostenbesparingen door, waaronder ook de ontslagen lijken te vallen. Ook zijn bijvoorbeeld de lonen van het management bevroren.

Ryanair-topman levert loon in

Eerder op woensdag werd ook duidelijk dat topman O'Leary de komende vijf jaar de helft van zijn voormalige salaris van 1 miljoen euro krijgt. Hij heeft ook een plafond van 500.000 euro voor zijn jaarlijkse bonus toegezegd. Die afspraken werden in februari gemaakt over het nieuwe vijfjarige contract dat O'Leary op 31 juli zou tekenen.

O'Leary zal ook niet langer deel uitmaken van de aandelenbeloningsregeling waar hij afgelopen jaar nog 1,5 miljoen euro aan overhield. Wel ontvangt de topman tien miljoen aandelen van Ryanair als het hem lukt om in de komende vijf jaar bepaalde doelen te halen. Die zijn op dit moment opgeteld bijna 100 miljoen euro waard.

De CEO is op dit moment de op vier na grootste aandeelhouder van het luchtvaartbedrijf, met een belang van 3,9 procent.

Om de aandelen te ontvangen, moet O'Leary een jaarlijkse nettowinst van meer dan 2 miljard euro bereiken, of een hogere waardering van het aandeel. De aandeelwaarde moet dan ergens in de komende vijf jaar 28 dagen of langer achter elkaar meer dan 21 euro bedragen; die waarde heeft het al sinds eind jaren negentig niet meer gehaald.