De reizigers die woensdag de dupe zijn van de grote tankstoring op vliegveld Schiphol hebben geen recht op geldelijke compensatie, schrijft claimorganisatie AirHelp.

Door problemen met het bijtanken van vliegtuigen ligt het vliegverkeer op de luchthaven Schiphol grotendeels plat. De verwachting is dat het nog tot laat woensdagavond of mogelijk zelfs tot op donderdag kan duren voor er een oplossing is.

De verstoringen vallen volgens de claimorganisatie onder de noemer "buitengewone omstandigheden", dat wil zeggen dat de luchtvaartmaatschappij deze problemen niet had kunnen voorkomen.

Voor gedupeerden betekenen de "buitengewone omstandigheden" dat ze geen recht hebben om het geld dat ze uitgaven aan de vlucht terug te krijgen. Wel moeten luchtvaartmaatschappijen zorgen dat de passagiers zo snel mogelijk naar hun eindbestemming worden gebracht.

De reizigers van wie de vlucht is geannuleerd worden door de luchthaven geadviseerd een hotel te boeken, wordt op Schiphol omgeroepen. Dit kan volgens de luchthaven niet bij de balies van vliegmaatschappijen. Gedupeerden moeten dit dus zelf doen.