AB InBev introduceert het Amerikaanse pilsmerk Bud in Nederland. In eerste instantie wordt het merk via horeca in de Randstad aan de man gebracht, maar later in het jaar moet het bier ook verkrijgbaar zijn in winkels.

AB InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, is al in Nederland actief met biermerken Hertog Jan, Jupiler, Leffe, Dommelsch en Corona. Maar het bedrijf heeft wereldwijd ruim vierhonderd biermerken waarvan het Amerikaanse Bud één van de belangrijkste is.

Volgens Nicolas Bartholomeeusen, directeur van de Nederlandse tak van AB InBev, is er nog ruimte voor een pilsener uit het buitenland.

Het merk zal zich voornamelijk richten op consumenten van 18 tot 35 jaar. Qua smaak zou Bud, dat in de Verenigde Staten wordt verkocht als Budweiser, zich onderscheiden door een minder bittere smaak.

Ab InBev ziet ruimte om te spelen

Hij merkt ook op dat pils nog steeds goed is voor bijna 80 procent van de Nederlandse biermarkt. Er is dan ook nog best ruimte om te spelen, aldus Bartholomeeusen. Hij is niet bang dat het merk op de andere merken van AB InBev zal interen.

"Over het algemeen zien wij het als een zeer complementair merk voor de portfolio", zegt hij. De bierbrouwer mikt met Bud ook op de Randstad, waar het aandeel van AB InBev kleiner is.

Bartholomeeusen zegt dat Bud in de supermarkten tegen een "toegankelijke prijs" verkocht zal worden. "Daarmee bedoelen we dat de gemiddelde consumenten in Nederland niet te diep in de buidel hoeft te tasten."