De reclames rond het WK vrouwenvoetbal hebben de publieke omroep 5,5 miljoen euro opgeleverd, bevestigt Stichting Ether Reclame (STER), na berichtgeving van het AD. Tijdens het EK in 2017 was de omzet een stuk lager. De STER haalde toen 1,1 miljoen euro op.

In de rust van de finale betaalde een adverteerder ruim 19.000 euro voor dertig seconden zendtijd op NPO1.

Een woordvoerder van STER laat aan de krant weten dat de basisprijs die de adverteerder hanteerde gelijk was aan de basisprijs bij een toernooi van de ‘Leeuwen’. Of dat waar is, is niet zeker. De basisprijs die de STER hanteerde was 600 euro per seconde reclame. Op het WK van de 'Leeuwen' in 2014 kostte een seconde reclame meer dan 6.000 euro.

De finale tegen de Verenigde Staten werd bekeken door 5,5 miljoen mensen. Dit leverde al 650.000 euro op.

"Daar waar de vraag naar reclamezendtijd bij het EK in 2017 groeide per speelronde, leefde dit toernooi al vanaf de start bij adverteerders", aldus een woordvoerder tegen de krant.