Belangenorganisatie Detailhandel Nederland is bezorgd over de groei van buitenlandse, niet-Europese webwinkels. De belangenbehartiger van ruim 100.000 Nederlandse winkels stelt dat er sprake is van oneerlijke concurrentie door de webwinkels. Dat schrijft de organisatie maandag in een rapport.

Detailhandel Nederland stelt dat er sprake is van oneerlijke concurrentie, omdat buitenlandse webwinkels zich vaak niet houden aan Europese regels rondom de veiligheid en kwaliteit van producten.

"Er zijn talloze voorbeelden van buitenlandse handelaren die de Europese regels rondom veiligheid en kwaliteit van producten en de bescherming van Nederlandse consumenten niet respecteren", schrijft Margriet Keijzer, senior adviseur Europese Zaken bij Detailhandel Nederland.

De belangenorganisatie refereert ook aan een onderzoek van de Deense consumentenbond van deze week. Uit een onderzoek van de consumentenorganisatie bleek dat bij een testaankoop van 29 stukken speelgoed, ruim 30 procent van de producten illegale chemicaliën bevatte.

Dit soort gevallen kunnen alleen worden tegengegaan als elke onderneming die actief is op de Europese markt aan dezelfde standaarden en verplichtingen worden gehouden, stelt de belangenorganisatie. "Er moet sprake zijn van een gelijk speelveld", concludeert Keijzer.

Consumentenbond waarschuwde eerder voor Chinese webwinkelgigant

In mei waarschuwde de Consumentenbond al dat de Chinese webwinkelgigant AliExpress, de marktplaats van Alibaba, verkoopvoorwaarden hanteert die in strijd zijn met Europese consumentenregels.

De Consumentenbond trekt op met vijf Europese consumentenorganisaties die bij hun nationale toezichthouder aan de bel trekken. "Als Alibaba op de Europese markt wil handelen, moet het de hier geldende regels respecteren", zei directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond destijds.

"We vragen de ACM dringend om naar de kwestie te kijken, en samen met andere Europese toezichthouders actie te ondernemen", stelde Molenaar.