Grote supermarkten herkennen zich niet in het vrijdag verschenen onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Volgens het rapport kunnen minderjarigen steeds makkelijker sigaretten kopen in supermarkten. Volgens de supermarkten geven de cijfers een vertekend beeld.

Volgens de NVWA is de slagingskans van minderjarigen om tabak te kopen bij supermarkten gestegen van 53 procent naar 81 procent. Voor het onderzoek zijn, net als in 2016, zo'n 2.500 jongeren ondervraagd.

"Al jarenlang wordt het juist steeds moeilijker voor minderjarigen om bij de grote Nederlandse supermarkten sigaretten te kopen", zegt Else de Kwaasteniet van brancheorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). "De NVWA heeft avondwinkels en buurtsupers in dezelfde categorie gezet. Dan krijg je een vertekend beeld."

Onderzoek met hulp van mysteryshoppers

Volgens het CBL verkopen avondwinkels en buurtsupers vaker tabak aan minderjarigen. "Zij zijn niet aangesloten bij het CBL en scoren meestal slechter in nalevingsonderzoeken."

De brancheorganisatie, waar onder meer Albert Heijn, Spar, Plus, Lidl, Jumbo en Dirk bij zijn aangesloten, laat elk jaar onderzoek doen met behulp van mysteryshoppers, in dit geval minderjarigen die proberen tabak te kopen zonder dat de baliemedewerkers hiervan op de hoogte zijn.

De resultaten van deze onderzoeken laten volgens haar een ander beeld zien. "70,9 procent van de minderjarigen die in 2018 een poging deed, kreeg geen tabak mee", aldus De Kwaasteniet.