De Nederlandse game-industrie zou het afgelopen jaar een omzet van tussen de 225 en 300 miljoen euro hebben geboekt. Dat komt neer op een stijging van 11,5 procent ten opzichte van 2015, blijkt donderdag uit cijfers van incubatiebedrijf Dutch Game Garden en onderzoeksbureau NEO Observatory.

In totaal werken in de Nederlandse game-industrie 3.850 mensen verdeeld over 575 bedrijven. Het aantal banen steeg met 10 procent in vergelijking met 2015.

In 2018 alleen werd er door negenhonderd mensen een op games gerichte studie afgerond. Dat zijn er meer dan in 2015, toen 733 gediplomeerden probeerden een baan te krijgen.

Volgens de onderzoekers lukt het studenten niet altijd om een baan in de spellenwereld te vinden. Het is niet duidelijk hoeveel afgestudeerden dit wel lukte. Uit de cijfers van 2015 bleek dat slechts 30 procent van de afgestudeerden ook in de game-industrie aan de slag kon.

Studenten die na hun studie niks met games konden doen, kwamen terecht in de creatieve industrie, communicatiewereld en de IT.

Vooral groot in Amsterdam, Utrecht en Eindhoven

Vooral in de steden Amsterdam, Utrecht en Eindhoven zouden gamebedrijven groeien. Tussen 2015 en 2018 was meer dan 60 procent van de nieuwe banen te vinden in die steden.

Het aantal grote gamebedrijven in Nederland zou ook groeien. Eind 2018 waren er 107 bedrijven met meer dan tien medewerkers binnen de Nederlandse game-industrie. In 2015 waren dat er nog 66.

De oorzaak van de groei is niet bekend. In de afgelopen jaren investeerde Guerrilla Games, de studio bekend van het PlayStation 4-spel Horizon Zero Dawn, in de zoektocht naar 150 nieuwe werknemers.

Horizon vestigde tegelijkertijd een record voor de studio. In februari 2019 bleek dat tien miljoen exemplaren van het spel over de toonbank zijn gegaan.