Meer prijsaanpassingen bij invoering euro

VOORBURG - Bij de invoering van de euro op 1 januari 2002 hebben winkeliers en horecaondernemers hun prijzen twee keer zo vaak als normaal aangepast. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag bekendgemaakt.

Het aantal prijsaanpassingen en mooie europrijzen staan volgens het CBS met elkaar in verband. Het is bekend dat winkeliers een voorkeur hebben voor mooie bedragen. In een enkele gevallen (1,2 procent) werden de prijzen gedeeld door 2 in plaats van 2,20371.

In januari 2001 was 91 van de artikelen afgerond op mooie guldenprijzen. In augustus 2002 had 78 procent van de artikelen een mooi eurobedrag. Dat aandeel stijgt volgens het CBS nog steeds.

Kleding- en schoenenwinkels liepen zelfs vooruit op de invoering van de euro. Vorig jaar, nog voor de euro wettelijk betaalmiddel was, had een deel van deze ondernemers de wintercollectie al op ronde europrijzen afgerond. De horeca is na 1 januari het snelst overgegaan op ronde eurobedragen, deels om makkelijk te kunnen wisselen. Bij de supermarkten gaat het afronden op mooie eurobedragen het minst snel.

Tip de redactie