Schoenenmerk Adidas heeft geen merkrecht op drie parallel lopende verticale strepen. Nadat het EUIPO de inschrijving van Adidas nietig verklaarde, bevestigt het Gerecht van de Europese Unie deze beslissing.

Adidas schreef in 2014 de drie strepen bij het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO) in als merk.

Het gaat om drie parallel lopende strepen van dezelfde lengte die op gelijke afstand van elkaar staan waarbij het irrelevant is in welke richting ze op het product zijn aangebracht (zie afbeelding onderaan).

Maar na een vordering tot nietigverklaring van de Belgische schoenenfabrikant Shoe Branding Europe, besloot het EUIPO de inschrijving nietig te verklaren. Zo vond het EUIPO dat de strepen niet onderscheidend genoeg waren en maakte Adidas er ook niet genoeg gebruik van in de Europese Unie.

Typerende schuine strepen

Adidas tekende beroep aan na de beslissing van EUIPO, maar volgens het Gerecht heeft EUIPO goed geoordeeld. De bewijzen die Adidas aanvoerde in het beroep waren maar tot op zekere hoogte relevant van toepassing in slechts vijf lidstaten, aldus het Gerecht.

Adidas zegt in een reactie dat de uitspraak alleen ging over een specifieke uitvoering van de drie strepen en dat de uitspraak geen invloed heeft op de bescherming die Adidas op de bekende schuine strepen heeft.

In eerdere zaken die Adidas aanspande, werd wel het merkrecht van de typerende drie schuine verticale strepen bevestigd. Zo moest H&M enkele jaren geleden stoppen met het verkopen van kleren met twee verticale strepen.

En ook Shoe Branding Europe werd enkele jaren geleden op de vingers getikt om het gebruik van twee verticale schuine strepen op schoenen.