ROTTERDAM - De eerste vijf jaar na opening kost de Betuweroute het Rijk 35 miljoen euro. Binnen vijf jaar is de exploitatie van de goederenspoorlijn kostendekkend.

Dat staat in een exploitatieplan van een consortium bestaand uit de spoorbeheerder ProRail, de commerciële onderneming Towrail en de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam. Ze hebben het vrijdag aan minister Peijs van Verkeer gestuurd, die er een oordeel over moet vellen.

De vier partijen zijn bereid de eerste vijf jaar 15 miljoen euro opzij te zetten voor de Betuweroute. Ze willen een exploitatiemaatschappij oprichten die eventuele mee- en tegenvallers incasseert.

ProRail en het Havenbedrijf Rotterdam hebben al eerder een gooi gedaan naar de exploitatie van de goederenspoorlijn. Minister Peijs had de twee bedrijven dat voor de eerste jaren na opening in 2007 ook gegund. Onder druk van de Tweede Kamer moest ze daarvan terugkomen. Het exploitatieplan beviel niet, omdat het traject de Staat te veel geld zou kosten. De aanloopkosten vielen ongeveer twee keer hoger uit dan in het nieuwe voorstel.

Het nieuwe plan valt gunstiger uit, omdat de havens in Amsterdam en Rotterdam positiever zijn over de overslag. "Er is meer markt voor de Betuweroute", zei een woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam. Bovendien denkt ProRail goedkoper het onderhoud te kunnen uitvoeren.

Het Rijk loopt volgens de vier partijen veel minder risico. Financiële tegenvallers als gevolg van slecht ondernemerschap of tegenvallende marktontwikkelingen komen voor rekening van het consortium. De bedrijven willen echter geen geld verliezen door zaken waar de overheid invloed op heeft. Ze denken aan de aansluiting van de Betuweroute in Duitsland of de technische systemen zoals het beveiligingssysteem.

Het consortium wil de tarieven voor het gebruik van het spoor flink opschroeven. Dit mag er echter niet voor zorgen dat railvervoerders de Betuweroute te duur vinden. Het standaardtarief voor een containertrein loopt op van 2 euro per gereden kilometer in 2007 tot 3 euro in 2011. Grote vervoerders als Railion hebben de laatste tijd herhaaldelijk gewaarschuwd voor een te hoge stijging van deze zogenoemde infraheffing. Het consortium wil bovendien locomotieven ombouwen zodat ze geschikt zijn voor het nieuwe beveiligingssysteem van de Betuweroute.