Een bedrag van 56 miljard euro voor extra investeringen in de Nederlandse infrastructuur van openbaar vervoer, wegen en vaarwegen moet in 2040 beschikbaar komen, staat in het woensdag verschenen Deltaplan Mobiliteit 2030, meldt NRC.

Volgens het rapport lopen het wegverkeer en openbaar vervoer vast. Het grootste deel van het totaalbedrag moet ten goede komen aan openbaarvervoerprojecten.

Met de investering moeten doelen als meer capaciteit, meer veiligheid en meer innovatie bewerkstelligd worden. Ook moet het bedrag de energietransitie in het vervoer mogelijk maken, net als het halen van de klimaatdoelen.

Deltaplan aangeboden aan minister Van Nieuwenhuizen

Deltaplan Mobiliteit 2030 is woensdag door de Mobiliteitsalliantie - een samenwerkingsverband van 25 vervoersorganisaties - aangeboden aan minister Cora van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Stientje van Veldhoven van infrastructuur en Waterstaat.

In de Mobiliteitsalliantie zijn ov-bedrijven als de NS, GVB en RET vertegenwoordigd en ook belangenorganisaties als ANWB, BOVAG en de RAI Vereniging.

In 2017 investeerde het kabinet Rutte-III een eenmalig 2 miljard euro plus jaarlijks 100 miljoen euro voor mobiliteit. Dit gebeurde nadat de Mobiliteitsalliantie in 2016 had gewaarschuwd dat Nederland zou dichtslibben.

Dat geld is vooral ingezet voor achterstallig onderhoud en is niet geïnvesteerd, schrijft de Mobiliteitsalliantie.

Fiets en ov moeten grotere rol gaan spelen in grote steden

De komende jaren stijgt de personenmobiliteit met 13 tot 20 procent en het goederenvervoer met 4 tot 19 procent . Daarom moeten de fiets het en ov vooral in de grote steden een grotere rol gaan spelen.

Ook staat in het plan dat rekeningrijden weer op de agenda gezet moet worden. Er zou voor iedereen een kilometerheffing moeten komen in plaats van de huidige motorrijtuigenbelasting en bpm.

Van Nieuwenhuizen wil niet meewerken aan rekeningrijden

Minister Van Nieuwenhuizen reageerde in De Telegraaf op de plannen van de Mobiliteitsalliantie. Ze zegt dat ze op geen enkele manier wil meewerken aan een kilometerheffing voor alle automobilisten.

"Er staat heel duidelijk in het regeerakkoord dat er best proeven gedaan mogen worden om te kijken of je op een andere manier infrastructuur kunt betalen. Die proefprojecten mogen niet leiden tot een systeem van rekeningrijden", aldus de bewindsvrouw.